Flappy Bird: Højt at flyve, dybt at falde

De seneste par uger har den virale spilsucces "Flappy Bird" floreret på stort set alle nyhedsmedier. Spillet har toppet downloadlister for både Appstore og Google Play og spillets udvikler Nguyen Dong har udtalt i et interview, at spillet omsatte (note: spillet er ikke længere tilgængeligt på Appstore og Google Play) i nærheden af f $50.000 på dagsbasis.

Gammel klassiker i nye klæder

Mærkværdigt nok har dette omtalte spil ingen ny substans og ej heller et banebrydende nyt koncept i forhold til sine vellignende forgængere. Faktisk udmeldes det af spilentusiaster, at spillet blot er en rekreation af nogle gamle helikopterspil, med lignende gameplay, som blev set til DOS-maskiner tilbage i 80'er og 90'erne. I virkeligheden er der faktisk tale om et spil af temmelig tvivlsom kvalitet. Grafikken ligner noget der er lænset direkte fra den gamle 16-bit Super NES platform. Den eneste lydeffekt i spillet er den hjerteskærende lyd af baskende vinger fra en fugl, der febrilsk forsøger at undvige et uendeligt antal rørforbindelser. Oven i hatten er det umuligt at vinde spillet. Der er ingen boss, ingen levels og tidsfordrivet tilbyder i mine øjne derfor intet andet end endeløs frustration. En interessant tendens at bemærke er dog, at nu endnu en af de succeshistorier, der kan iagttages på App-markedet er en relancering af et gammelt spil som bl.a. også set med Wordfeud, Quizbattle eller Temple Run.

Spillets massive popularitet

Trods, at der kan stilles spørgsmålstegn ved Flappy Birds originalitet kan ingen fratage spillet den omtale og popularitet det har opnået på blot få uger.

Hvad der kan undre en er, hvorfor netop dette spil har vundet så stort indpas hos smartphone brugere verden over? Er det spillets simple gameplay eller faktummet, at spillet er umuligt og uendeligt eller skyldes det banal markedsføring? Game over Flappy Bird! Trods den massive interesse i spillet har dets ophavsmand, Dong Nguyen valgt at tage applikationen af både Appstore og Google Play igen. Spillet kan med andre ord ikke længere spilles, vedmindre man erhvervede sig det inden det blev pillet af downloadtjenesterne. I følge interview med Dong Nguyen selv skyldes denne handling, at spillet har medfødt ham nogle personlige konsekvenser. På sin Twitter-profil udtrykker han ligeledes ærgelse over alle de Flappy Bird entusiaster og pressefolk som står i kø for at komme i kontakt med ham. Umiddelbart kan det synes som en gåde, hvorfor man vil overveje at lukke en kommerciel succes af den størrelse på baggrund af mængden af den positive/negative omtale.

Min spekulation går derfor på om denne lukning af Flappy Bird er en form for marketingstunt, som vil kickstarte lanceringen af et nyt spil. Vælger Dong Nguyen at lancere et nyt spil indenfor nærmeste fremtid, må man formode, at den buzz, der har været omkring applikationen smitter af på lanceringen af et nyt koncept. På baggrunden af mængden af downloads på diverse App-markeder kan man ligeledes forestille sig, at rigtig mange mennesker vil have en naturlig interesse i at downloade den nye applikation. Det mest loyale Fugleflappere vil utvivlsomt kaste sig over applikationen det minut den lanceres i frygt for at gå glip af noget. Andre spekulationer går på, at Dong Nguyen er kommet i juridiske problemer med Flappy Bird pga. de elementer i spillet som beslægter sig med andre spilkoncepter som f.eks. rørforbindelserne set fra Super Mario eller deslige. Hvis du har glippet at hente Flappy Bird til din mobiltelefon er der mulighed for at prøve en browserbaseret version af spillet her.